در یک تعریف ساده میتوان گفت در واقع محتوا همان چیزی است که هر روز و هر لحظه با آن سر و کار داریم،از کلیپهای خندهدار و یا عکس ها و توضیحات محصول که در اینستاگرام دیده میشود،حتی پادکستی که موقع پیاده روی گوش میدهیم،و حتی ویدیوهای آموزشی که در آپارات یا یوتیوب تماشا میکنیم،و همچنین کتابهای دیجیتال که در موبایل میخوانیم و حتی همین مقاله که در حال خواندن آن هستیم همه و همه محتوا محسوب میشوند،در واقع هر چیزی که در دنیای دیجیتال میبینیم، میشنویم و یا میخوانیم نوعی محتوا محسوب میشود.
در یک تعریف جامع برای محتوا میتوان گفت:
هر آنچه که برای انسان قابل درک باشد و در بستر کانالهای دیجیتال یا غیر دیجیتال قابل انتشار است محتوا نامیده میشود.
قاعدتا در جواب سوال تولید محتوا چیست میتوان گفت:
تولید محتوا به معنی ایجاد هرچیز قابل درک برای انسانها میباشد،تا در راستای آن به اهدافی مثل کسب درآمد و…برسیم،ظاهرا کار سختی بنظر نمی رسد پس چرا برای کسب و کارها و خدمات اینقدر تولید محتوا مهم و اساسی است.
تولید محتوا شامل مراحلی میباشد از جمله:
1. هدفگذاری
2. تدوین استراتژی محتوا
3. تولید محتوا
4. توزیع
5. تحلیل
6. اصلاح و بهروزرسانی
در واقع رونق گرفتن تولید محتوا در عصر دیجیتال چند نطقه اساسی دارد:
در دنیای امروز تقریبا تمام مردم برای تحقیق در مورد موضوعی در اولین قدم در اینترنت به تحقیق میپردازند بنابراین در این دنیای پر رقبت کسی برنده است که بتواند محتوای بیشتر و با کیفیت تری تولید کند.
در حال حاضر کمتر کسب و کاری را میتوان پیدا کرد مخصوصا برندها که صفحه اختصاصی وب سایت یا صفحه ای در شبکه های مجازی نداشته باشند،در حقیقت به این نکته پی برده اند که برای پیشرفت در حیطه کسب و کارشان باید با تولید محتوای جذاب با مخاطب خاص خود ارتباط برقرار کنند.
برای موفقیت تولید محتوا در این شبکه اجتماعی نیاز اولیه شناخت کامل از این شبکه مجازی میباشد،برای اینکه به عنوان یک تولیدگر محتوا در اینستاگرام به شما اعتماد شود و یک کسب و کار شما را به عنوان ادمین شبکه مجازی خود قبول داشته باشد باید از مهارت های مهمی برخوردار باشید:
باید این نکته را در نظر داشت که با زیاد شدن فالوورها و افزایش تعاملات پیج یک ادمین به تنهایی قادر به مدیریت پیج نخواد بود و این کارها برای پیشبرد پیج به صورت گروهی انجام میگردد.