عکاسی تبلیغاتی

عکاسی تبلیغاتی چیست؟

عکاسی تبلیغاتی

یکی ازمهم ‌ترین عنصرهای گروه های تبلیغاتی عکاسی Advertising) photography)میباشد ونمود آن در بیلبوردها، مجلات، پوسترها وتیزرها کاملا مشهود است.
در واقع عکس است که باید مخاطب را به خود جذب کند،قدرتِ تصویر باعث می ‌شود که مخاطب،برای لحظه‌ ای متوقف و به عکس نگاه کند،و این بدان معناست، آخرین چیزی که مخاطب پس از ورق زدن صفحه های یک مجله به خاطر می ‌سپارد، همان عکس است.

همین قدرت باعث می ‌شود به پوستر نگاه بیندازید و یا بروشور را بردارید و آن را ورق بزنید،هدف ِنهایی عکاسی تبلیغاتی ، به وجود آوردن تصویری چشمگیر و تشویق مخاطب به خریدِ محصول و یا استفاده از خدمات است.

یکی دیگر از اهداف عکاسی تبلیغاتی، نمایشِ محصول مورد نظر به بهترین و جذاب ‌ترین شکل و تشویق مشتری به خریدِ آن است، عکس‌ های تبلیغاتی در زندگی روزمره همواره همراه ما هستند، دربروشورها،کاتالوگ ها،بیلبوردهاو… عکاسی تبلیغاتی، بایدهای بسیاری را پیش روی عکاسان قرار داده است که انرژی و پیامشان را به صورت شفاف و خلاصه در عکس خود گنجانده و به مخاطب هدف انتقال دهند.

دیوید مکنزی اگیلوی، از پیشکسوتان تبلیغات مدرن،بر این اعتقاد است که : هرگز از آزمون و خطا دست برندارید؛ از این طریق، تبلیغاتِ شما همیشه در حال پیشرفت خواهد بود، در دنیای امروزی تبلیغات با سرعتی غیرقابل تصور در حال پیشرفت است و عکاسی تبلیغاتی میلیون‌ ها فرسنگ با ماهیتِ قاعده‌ مند عکاسی استودیویی فاصله دارد.

عکاسی تبلیغاتی

سیر تکامل عکاسی با هدف تبلیغات:

در حال حاضر، پیشرفت تکنولوژی بسیاری از مشکلات موجود بر سر راه عکاسان را برداشته است،به دنبال این پیشرفت‌ ها، استفاده از عکاسی در تبلیغات رواج یافت و استودیوهای عکاسی به تبلیغات برای شرکت‌ های صنعتی و برندهای معروف پرداختند و بیشتر استودیوهای به روز و بزرگ،به عکاسی تبلیغاتی و تجاری تبدیل شدند.

برخی نیز بر مُد یا غذا تمرکز کردند و بعضی دیگر به خلقِ عکس‌ هایی تخیلی جهت گسترشِ محصولات وصنایع گوناگون روی آوردند،در این میان  پیدایشِ دوربین دیجیتال، کمکِ بسازایی به پیشرفتِ عکاسی تبلیغاتی کرد، اما باید بدانیم نقشِ سنتی عکاس را نمیتوان نادیده گرفت و هیچ جایگزینی ندارد.

وجود عکاسِ حرفه‌ ای در استودیوهای عکاسی، همواره ضروری است،عکاس تبلیغاتی باید استودیویی مجهز و فضایی کافی و مناسب برای عکاسی داشته باشد.

عکاسی تبلیغاتی

عناصر عکاسی با هدف تبلیغات:

در واقع عکاسی تبلیغاتی اهداف گسترده ای دارد که یکی از مهم ترین آنها ، متحول کردن حالات، هیجانات و احساساتی است که یک محصول می ‌تواند در ناظر ایجاد کند.

هدفِ اصلی عکاسان تبلیغاتی، همان طور که از نامشان مشخص است، فروش یا ایجادِ نیاز به خرید در مخاطب هدف است. عکاس تبلیغاتی، هنرمندی است که از طریق رنگ، نور و قاب‌ بندی، داستانی جذاب را باید بتواند روایت می ‌کنند.

هدف عکاسی تجاری در مقابل هدف عکاسی به سبک تبلیغاتی:

تفاوت‌ های بسیاری در عکس تجاری با عکس تبلیغاتی وجود دارد که اصلی ترین این تفاوت ها در هدفشان میباشد، هدفِ عکسِ تجاری: ثبتِ ماهیتِ محصول به بهترین شکل است، در صورتیکه هدفِ عکاسی تبلیغاتی: به وجود آوردن رغبت در بیننده برای خریدِ محصول است.

عکاسی تبلیغاتی

سبک عکاسی تبلیغاتی در مقابل سبک عکاسی تجاری:

نوع کادربندی عکس تجاری به شیوه ای است که هیچ چیز در عکس، حواسِ بیننده را از محصول پرت نمی ‌کند،در نتیجه، نورپردازی و پیش ‌زمینه، معمولا خنثی است،ولی در عکاسی تبلیغاتی، موضوع متفاوت است، زیرا هدف، فقط دیده شدن محصول نمیباشد، و ایجادِ حس و حالی خاص در مخاطب هدف اهمیت  ویژه ای دارد،به همین دلیل است که روش ها و تکنیک های  عکاسی تبلیغاتی بسیار متفاوت از عکاسی تجاری میباشد.

عکاسی تبلیغاتی

به طور مثال:در عکاسی تجاری از نور خیره ‌کننده استفاده نمی شود زیرا ممکن است ظاهرِ محصول را تحت تاثیر قرار دهد، ولی این مسئله در مورد عکاسی تبلیغاتی متفاوت است،به این دلیل که آزادی عمل بیشتری در نمایشِ محصولات، خدمات و ایده‌ ها و… دارند،در واقع رنگ‌ زنده، نورپردازی چند بُعدی و کنتراست‌ های شارپ میان سایه و نور، از مهماتِ عکاسان تبلیغاتی میباشد.

کاربر نهایی عکاسی تجاری در مقابل کاربر نهایی عکاسی تبلیغاتی:

کاربر هدف صنعتِ عکاسی تجاری،بسیار متفاوت از صنعتِ عکس تبلیغاتیمی باشد،به طور خاص، عکس‌ تجاری در زمینۀ خرده ‌فروشی با اهدافِ تبلیغاتی مورد استفاده قرار میگیرد،با این حال، شرکتی که به دنبال فروش محصولات میباشدو یا می ‌خواهد آن را به مخاطب جدید معرفی کند، به دنبال عکاس تبلیغاتی می ‌رود،به عنوان نمونه،اگر صاحب یک فروشگاه مواد شوینده بخواهد محصول جدیدی را به نمایش بگذارد، باید از عکاسِ تجاری کمک بگیرد، اما اگر بخواهدمحصول شوینده خاص یا کمیابی  را بفروشد، باید به عکاس تبلیغاتی رجوع کند تا با عکس‌ های تبلیغاتی، نظرِ بیننده را جلب و او را به خریدن آن محصول تشویق کند.

It seems we can't find what you're looking for.
×